Close

26.04.2018

ШИРИНА КОЛІЇ: де, як, чому?

ШИРИНА КОЛІЇ

ШИРИНА КОЛІЇ: де, як, чому?

ШИРИНА КОЛІЇ: де, як, чому? На залізницях світу сьогодні нараховується 16 типів ширини колії, які відносяться до надшироких, широких та вузьких колій та різняться по розповсюдженню та призначенням.

Європейська колія дорівнює 1435 мм (4 англійських фути та 8,5 дюймів) та займає перше місце в світі за поширеністю (до 60% від загальної довжини всіх залізниць).

Таку колію мають залізниці Центральна і Західна Європа (за винятком країн Балтії, Фінляндії, Ірландії, Іспанії та Португалії), США, Канада, Китай, Корея Північна та Південна, Австралія, Близький Схід, Північна Африка, Мексика, Куба, Панама, Венесуела, Перу, Уругвай та лінії Сінкансен в Японії.

ШИРИНА КОЛІЇ

Вважається, що ширина залізничної колії в Європі веде свою історію від древніх римлян, великих любителів порядку в усьому. Щоб колісниці нескінченно не ламалися, перескакуючи з однієї колії в іншу, було вирішено: всі вози та колісниці Римської імперії повинні мати однакову відстань між правими і лівими колесами — 1435 мм. Довжина осей була підібрана таким чином, щоб в армійський віз можна було запрягти двох коней.

ШИРИНА КОЛІЇ

Цей стандарт зберігся майже у всіх країнах Європи. І коли в ХІХ столітті в Англії будували першу залізницю — парові машини створювали шириною з диліжанс.

Так, саме ця ширина колії була прийнята для будівництва першої пасажирської залізниці Ліверпуль — Манчестер інженером Джорджем Стефенсоном.

ШИРИНА КОЛІЇ

Але не все так однозначно. Фактично ця колія була найвужчою з існуючих численних варіантів широкої колії, і обрана для того, щоб прокладення залізничного полотна не потребувало додаткових капіталовкладень для перебудови мостів, насипів і тунелів. В той самий час одна з перших британських залізничних компаній Great Western Railway використовувала широку колію 2140 мм. У 1866 році протяжність доріг на широкій колії цієї компанії становила 959 км. Боротьба між різними стандартами колії в 1844-1846 роках в Англії вилилася в так звані «колійні війни» (Gauge Wars). В 1846 році англійський парламент визнав стандартною ширину колії 1435 мм и вона повинна була використовуватися для будівництва нових доріг, а лінії з широкою колією в 2140 мм пізніше були перешиті на стандартну колію.

Другою за поширеністю у світі (17% загальної довжини залізниць) є руська колія. З середини XIX століття стандартом на залізницях Російської імперії (пізніше — СРСР), Фінляндії і Монголії була обрана ширина колії 1524 мм. З травня 1970 року до початку 1990-х, залізниці СРСР були переведені на колію 1520 мм. Це було зроблено з метою збільшити стабільність колії при експлуатації товарних потягів, підвищити швидкість їх руху без модернізації самого рухомого складу. Після розпаду СРСР це — стандарт ширини колії на залізницях усіх країн, що утворилися на його терені.

ШИРИНА КОЛІЇ

Залізниці Фінляндії дотепер продовжують використовувати колишній стандарт — 1524 мм.

Ширина колії в 1524 мм вперше стала використовуватися в Росії в ході будівництва Миколаївської залізниці (середина XIX століття). Можливо, це було пов’язане з тим, що на будівництві працювали консультанти з Америки, насамперед Дж. В. Уїстлер (у той час ця ширина колії була популярна в південних штатах США).

Можливо також, що використовувати цю ширину колії запропонували російські інженери П.П. Мельников і М.О. Крафт, які відвідали Америку до будівництва Миколаївської залізниці.

Існує поширена думка, що при виборі ширини колії зіграв роль і військовий аспект — відмінна від європейської ширина колії ускладнила б гіпотетичному супротивникові постачання військ у випадку вторгнення в Росію. Також, є версія, що таку ширину колії «пролобіювали» руські купці, щоб обмежити потік товарів з Європи. Але ніяких документальних підтверджень цих версій немає.

І можливо, все набагато простіше — ця ширина колії була зручна тим, що дорівнювала круглому числу — 5 футів.

Якою б не була справжня причина обрання руського стандарту ширини колії в 1524 мм, в наш час різниця між європейським та руським стандартом додає проблем на територіях, які знаходяться на границі використання цих стандартів. Доводиться або будувати додаткові шляхи з необхідною шириною колії, або на границі переходу з одної ширини колії на іншу здійснювати пересадку пасажирів та перевантаження вантажів, перекачування рідин з цистерн або змінювати візки колісних пар під потягом. Всі ці речі становлять додаткові логістичні витрати, сповільнюють перетин кордону, також впливають на вартість квитка для пасажира.

На прикордонних територіях, де використовується різна колія, іноді використовують шляхи зі сполученою колією, зокрема, від Калінінграда (Росія) до станції Бранево (Польща). Далі іде європейська колія.

Сусідні з Україною Словаччина та Польща мають також ділянки залізниці із широкою (1520 мм) колією.

Їх будівництво було викликане необхідністю забезпечення вантажоперевезень з СРСР. Відомою є 88-кілометрова магістраль Ужгород-Ганіска при Кошицях (ŠRT), яка використовується тільки для перевезення вантажів, переважно залізної руди для Східнословацького металургійного заводу Ю. С. Стілл Кошіце (U.S. Steel Košice). Була побудована у 1964-66 роках, електрифікована у 70-х роках. Є план продовження цієї ширококолійної магістралі до Відня.

ШИРИНА КОЛІЇ

Польська «Металургійна ширококолійна магістраль» є одноколійною ділянкою довжиною 394,65 км, яка з’єднує українську залізницю (ст. Володимир Волинський) із металургійним комбінатом «Гута Катовіце» (м. Славкув). Була побудована у 70-х роках 20 століття для постачання руди до Польщі, а також вугілля та сірки до СРСР.

35-кілометровий ширококолійний вантажний відрізок Загонь-Еперєшке використовується угорськими залізницями, він з’єднаний із українською станцією Батьово.

40-кілометровий ширококолійний відрізок територією Румунії (ст. Сигіт-Мармароський) з’єднує станції Тересва та Берлебаш Львівської залізниці (Закарпатська обл.), але він використовується вкрай рідко (для вантажних перевезень, пасажирські перевезення призупинено). 20-кілометровий відрізок колії 1520 мм є від української станції Рені (Одеська обл.) та молдовської Джурджулешть до румунського дунайського порту Галац.

В Україні також використовуються колії європейської ширини, зокрема, у Закарпатській області на ділянках Чоп-Мукачеве, Чоп-Королево-Дяково, Львівській області — Старжава-Хирів-Нижанковичі, на прикордонних станціях Ягодин, Рава-Руська, Мостиська-2, Вадул-Сирет. Ведуться переговори про продовження колії європейської ширини від Перемишля (Польща) через Мостиська до станції Львів.

На таких прикордонних відрізках європейська колія часто розташовується поряд із широкою як суміщена 4-нитна колія, а на прикордонних станціях використовується устаткування для заміни колісних пар. Утім, процес заміни тривалий і значно затримує рух. В Мостиськах-2 працює система автоматичного розширення-звуження колісних пар SUW 2000, яку нещодавно розробив польський інженер Ришард Сувалскі. Ззавдяки цій системі проїзд кордону триває лише 30 хв, а не 2-3 години, як це було раніше, але широкого розповсюдження ця система досі не отримала.

Отже, технічне вдосконалення колій та рухомого складу для покращення руху в місцях переходу з одного стандарту ширини колії на інший є актуальним завданням на сьогодні.

За матеріалами інтернет

Тарас Рейка

Передплати та гарантовано отримуй журнал «Залізничне постачання»!

Передплата на журнал «Залізничне постачання»

Залізничне постачання #6 Грудень 2017 року