Close

12.11.2017

Залізниця Ірану: реальність та перспективи

Журнал «Залізничне постачання»

Залізниця Ірану: реальність та перспективи

Початок виведення Ірану з-під санкцій Європи та США надихнув всіх сусідів, зацікавлених у співпраці з цією близькосхідною країною, особливо, у сфері транспорту.
Ісламська республіка Іран на заході межує з Іраком, на північному заході — з Азербайджаном, Вірменією, Туреччиною і невизнаною НагірноКарабахською Республікою, на півночі — з Туркменістаном, на сході — з Афганістаном і Пакистаном. З півночі Іран омивається Каспійським морем, з півдня — Перською та Оманскою затоками Індійського океану. Маючи таке стратегічне розташування, Іран може грати ключову роль в логістиці товарів між Європою та Азією, особливо завдяки розвитку залізниці. Залізниця Ірану: реальність та перспективи.

Журнал «Залізничне постачання»
Основним видом транспорту в Ірані поки є автомобільний. Проте уряд планує перевести частину пасажирського і вантажного потоку на залізничний транспорт. Залізнична мережа Ірану розширюється приблизно на 500 км на рік і за планом до 2025 року протяжність залізниці досягне 25000 км. Запланована також широка електрифікація – наразі електрифіковано тільки 148 км шляху Тебріз-Джульфа.
Журнал «Залізничне постачання»

Розвиток залізниці в Ірані планується одразу по декільком стратегічно важливим для міжнародної логістики напрямам. Залізниця Астара — Решт Казвін — споруджуваний транспортний коридор, який з’єднає діючі залізниці Росії, Азербайджану та Ірану. Проект здійснюється в рамках міжнародного транспортного коридору «Північ — Південь», метою якого є інтеграція транспортно-інформаційних магістралей Росії, Азербайджану, Ірану, Індії та Оману.

Угоду про будівництво дороги було підписано трьома сторонами в 2005 році. В його рамках передбачається будівництво сегментів залізниці на території Ірану довжиною близько 350 кілометрів і на території Азербайджану між Астарой і азербайджано-іранським кордоном протяжністю 8,5 кілометрів, а також реконструкція існуючої залізниці на території Азербайджану. Вартість проекту оцінюється приблизно в 400 мільйонів доларів. У 2009 році іранська сторона розпочала будівництво ділянки залізниці між Рештом і Казвином. Введення в експлуатацію залізниці Астара — Решт — Казвін заплановано на 2019 рік.

За попередніми оцінками, по коридору спочатку будуть транспортуватися від трьох до п’яти мільйонів тонн вантажів на рік, і ця цифра потім збільшиться до 10-12 мільйонів тонн. На всьому протязі залізниці будуть побудовані 22 тунелі та 15 мостів. Будівництво 15 тунелів вже завершено.

Раніше залізничне сполучення між Тегераном і Москвою здійснювалося через територію Нахічеванської Автономної Республіки (Азербайджан), Вірменії та Грузії, однак вірмено-азербайджанський Карабахський конфлікт і блокада, що послідувала за ним, Нахічевані Вірменією і власне Вірменії — Азербайджаном перешкодили експлуатації цієї гілки в пострадянський час.
Журнал «Залізничне постачання»
Вірменія також зацікавлена у встановленні залізничного сполучення з Іраном, щоб знизити ступінь блокування республіки з боку Азербайджану і Туреччини. Проект залізниці Іран-Вірменія передбачає будівництво близько 100 км тунелів і ще 20 км декількох десятків мостів. Це робить проект дуже витратним і непосильним для Вірменії, а зовнішні інвестори не зацікавлені в прокладці «тупикового» шляху. Вірменія намагається обгрунтувати будівництво цієї дороги як частини транспортного коридору, який з’єднав би Індію з Європою через Іран, Вірменію, Грузію та Чорне море. Однак економічна доцільність поки не доведена, і проект знаходиться на стадії переговорів.

Іранська залізниця також може стати частиною транспортного коридору з Китаєм, який пройде по території Киргизії, Узбекистану і Туркменії. Цей проект теж поки знаходиться на стадії переговорів між урядами країн. Ініціатива будівництва залізниці від КНР до Ірану належить Киргизії, яка, маючи тупикове положення, неодноразово заявляла про свою зацікавленість у розвитку транзитних магістралей.
Формування транспортних коридорів відразу в декількох напрямках сприяє інтенсивному розвитку залізниці в Ірані та відкриває широкі перспективи щодо будівництва залізничних шляхів, створення інфраструктури, модернізації та розширення рухомого складу. Тож Іран зацікавлений у співробітництві в сфері залізничного транспорту з багатьма країнами, в тому числі, і з Україною.

Журнал «Залізничне постачання»

В липні 2016 року в Києві був підписаний меморандум про взаєморозуміння між Міністерством інфраструктури України і Міністерством доріг і міського розвитку Ісламської Республіки Іран. «Меморандум щодо співробітництва відкриває шлях до ряду проектів у залізничній, автодорожній, морській та авіаційній сферах. Зокрема, іранська сторона запросила Україну до будівництва 1000 кілометрів залізничного полотна в Ірані, взяти участь у проектах на 10 млрд доларів, виділених Тегераном на модернізацію залізничної інфраструктури, розвитку інтермодальних перевезень, відкрити спільні підприємства в цій державі з метою виходу України на ринки країн Перської затоки», — заявив Омелян. Окремо він відзначив перспективність співпраці з розвитку мультимодальних перевезень з Ірану в країни ЄС через Україну.
В цілому, меморандумом передбачено обмінюватися досвідом з будівництва залізничної інфраструктури, зокрема з виготовлення та укладання довгих безстикових колій, обладнання з укладання рейок, комунікаційним і сигнальним системам. Також, сторони будуть обмінюватися науковою інформацією у сфері високошвидкісних поїздів і нових технологій будівництва залізниць.

Сьогодні Іран веде будівництво 5 тис. км залізничних шляхів і передбачається будівництво ще 4 тис. км. Українські підприємства мають унікальну можливість отримати свою частку на цьому ринку та приймати участь у будівництві важливих міжнародних транспортних коридорів.

За матеріалами Інтернет Тарас Рейка

Журнал «Залізничне постачання» — Червень 2017 року