Close

03.09.2017

Залізничні кам’яні мости України

Залізничне постачання

Залізничні кам’яні мости України

Нині зведення кам’яних мостів є нерентабельним, оскільки потребує великих затрат ручної
праці для обробки матеріалу і кладки склепінь, не піддається механізації і повинні виконуватися висококваліфікованими робітниками. Однак, кам’яні мости при правильній експлуатації служать набагато довше їх сучасних залізобетонних побратимів і
здатні простояти кілька сотень років!
На території України їх залишилося небагато, але всі вони унікальні і є видатними пам’ятками інженерної думки, привертаючи увагу туристів своєю красою.

Віадук у Ворохті

Залізничне постачання

Найбільший кам’яний залізничний міст знаходиться в смт. Ворохта. Довжина мосту – 130 м, ширина центральної арки 65 м. Витончений поворот віадука з’єднує два береги річки Прут.
Він був побудований в 1895 р. італійськими полоненими солдатами.
Будівництво віадука в Ворохті було частиною грандіозного плану австро-угорського уряду, за яким залізниця повинна була з’єднати Адріатичне та Чорне моря.
Поїзд, наближаючись до селища з одного берега, вітав його мешканців гудком, потім об’їжджав центр Ворохти по широкій дузі на висоті декількох десятків метрів і гордо зникав за поворотом. Верхня частина віадука дуже вузька: паровоз проїжджав по полотну, а пасажирам здавалося, що поїзд парить в повітрі.
На жаль, спостерігати прохід поїзда віадуком більше неможливо — заради збереження архітек-
турного пам’ятника, поруч з ним у 2000 році був побудований міст-дублер. Тепер австрійський шедевр мостобудування цілодобово надано для фотосесій вітчизняних і зарубіжних туристів. Витончені арки, високі прольоти, ажурна урочистість опор гарно виглядають у всіх ракурсах і в будь-який час доби. Серед старовинних кам’яних мостів у Ворохті Старий австрійський міст – найвідоміший, але не єдиний. Селище прикрашають ще три мальовничих кам’яних моста, вік кожного з яких понад століття.

Плебанiвський міст

Залізничне постачання

Плебанiвський міст привертає увагу своїми високими арками на під’їзді до Теребовлі з боку Чернівців. Дев’ятиарочний кам’яний залізничний міст побудований в 1896 р. при прокладанні залізниці Тернопіль-Копичинці. Сконструйований австрійськими інженерами міст добре зберігся до наших днів і продовжує використовуватися за призначенням, демонструючи
пасажирам поїздів незабутні пейзажі.

Міст через річку Інгул

Залізничне постачання

Цей міст є унікальним пам’ятником залізничної архітектури. Арки моста нагадують римський віадук і розмірами, і обрисами, і добротністю. Опори мосту побудовані в 60-х роках 19 століття, при будівництві залізниці Балта — Єлисаветград — Знам’янка.
Металевий проліт багато разів змінювався, а ось опори незмінно так і простояли понад 150 років і пережили дві світові і одну громадянську війну. Міст одноколійний, хоча сама дорога двоколійна. Знаходиться він на північно-західній околиці Кропівницкого, в тому місці, де на річці Інгул облаштовано невелике водосховище.

Міст-віадук біля селища Донецький

Залізничне постачання

Недалеко від Кіровська, між сел. Донецьким і с. Голубовкой (Луганська область) протікає невелика річка, над якою височить цікавий залізничний міст поблизу станції Сифонна. Цей
міст існує вже понад 100 років. Він був побудований над дуже глибокою балкою з крутими берегами, що нагадують величезний каньйон.
Довжина моста 170 м, у найвищому місці він досягає 40 м.
У 1941 році міст був підірваний, а відновлений тільки в 1949 році. Деякі частини мосту залишилися кам’яними, а зруйновані ділянки зробили залізобетонними.

Міст в Яремче

Залізничне постачання

Міст в м. Яремче був побудований в 1894-1896 роках за проектом професора Львівської Політехніки Зиґмунда Кульки. Головним будівничим був Станіслав Равич-Косинський. Міст був дуже довгий — 205 м., головний проліт мосту – 65 м, висота – 32 м. Яремчанський міст став зразком для багатьох інших мостів у Європі. В 1917 році міст був підірваний при відступі
російських військ. У 1920 році міст було тимчасово відновлено за допомогою залізної конструкції. Розуміючи привабливість моста для розвитку туризму в долині Пруту, Польська держава в 1925-1927 роках відновила кам’яний міст за первинним проектом з невеликими змінами. Однак у такому вигляді мосту не судилося існувати дуже довго – у 1944 році він знову
був підірваний відступаючими німецькими військами.
У радянський час тут був побудований новий міст залізобетонної конструкції. Так в Яремче назавжди було втрачено унікальний зразок залізничної архітектури.

Тарас Рейка за матеріалами інтернет

Журнал «Залізничне постачання» — Квітень 2017 року