Close

13.11.2017

НАВІСНІ АВТОБУСИ-ПОРТАЛИ TEB — громадський транспорт майбутнього?

Залізничне постачання

НАВІСНІ АВТОБУСИ-ПОРТАЛИ TEB — громадський транспорт майбутнього?

Розмови про цей проект ведуться з 2010 року, коли був представлений концепт. НАВІСНІ АВТОБУСИ-ПОРТАЛИ TEB — громадський транспорт майбутнього?

Інноваційний автобус повинен вирішити дві головні проблеми забрудненість повітря і пробки в мегаполісах.

Transit Explore Bus (TEB) виконаний у формі порталу, який накриває дорожнє полотно, створюючи ілюзію тунелю, і дозволяє автобусу проїжджати над пробками. TEB охоплює одразу дві смуги, а машини проїжджають під ним.

Автобус-портал також як і метрополітен забезпечує масове перевезення пасажирів, проте на відміну від метро, TEB знаходиться не під, а над дорожнім полотном. Також в порівнянні з метро будівництво системи обійдеться на 16% дешевше, оскільки не доведеться будувати тунелі та підземні комунікації.

Довжина автобуса становить 21 м, ширина майже 8 м, а висота 4,7 м. Один вагон може перевозити до 400 пасажирів, а максимально можна приєднати 4 вагони. Цьому транспорту підходить тільки прямий маршрут, так як він не може розгортатися на 90 градусів.

TEB працює на електротязі і рухається зі швидкістю 60 км/год. Він оснащений набором акумуляторів, які можна заряджати безпосередньо в процесі руху. Розробники стверджують, що система з чотирьох вагонів зможе замінити 40 традиційних автобусів і скоротити споживання палива на 882 тонни в рік.

У серпні 2016 року TEB пройшов перші випробування в Китаї, і система довела свою життєздатність, хоча питання до логічності конструкції залишилися. Автобус рухається по спеціальних рейках, тому з технічної точки зору правильніше було б назвати його поїздом.

Залізничне постачання

Хоча висота автобуса становить майже 5 м, простір від землі до нижньої частини навісного порталу складає всього 2,1 м. Тому головна вимога – висота проїжджаючих під ним машин не повинна перевищувати 2 м. Позашляховик або автомобіль з багажником на даху може застрягти під конструкцією або зазнати пошкоджень, а вантажівки тим більше не повинні виїжджати на трасу, по якій рухається ТЕВ. Тут виникає перша складність – для високих транспортних засобів повинна бути виділена окрема смуга, а водії повинні бути ефективно попереджені про те, де вони зможуть проїхати.

З бічними сторонами порталу теж виникають запитання. Продемонстрований прототип займає дві смуги і рухається по вбудованим в дорогу рейках. Якщо легковий автомобіль зійде з смуги, то не обійтися без вм’ятин і пошкоджень. Тут можуть знадобитися спеціальні розділові конструкції, які відокремили б трафік від TEB. Розробникам ще належить створити систему, за допомогою якої машини будуть заїжджати під навісний портал і виїжджати з-під нього. Адже ви як ніби заїжджаєте в тунель, тільки він рухається при цьому. Водіям доведеться бути дуже уважними при перестроюванні з однієї смуги на іншу. Крім того, TEB потрібно навчитися попереджати водіїв про своє наближення.

Висота автобуса також несе додаткові складності. На зупинках посадка-висадка пасажирів здійснюється на спеціальних платформах, а якщо в процесі руху відбудеться поломка транспортного засобу або розрядяться акумулятори, то кілька сотень пасажирів застрягнуть на висоті майже 5 метрів посеред траси. А ремонт або евакуація автобуса в депо потребують спеціальних технічних засобів і дотримання заходів безпеки для персоналу при висотних роботах. Депо для таких транспортних засобів також має бути значних розмірів, з відповідним висотним обладнанням.

Залізничне постачання

Наразі відомо, що випробування навісного автобуса зупинено, а подальша доля цього проекту не вирішена. Автобус-портал достатньо дорогий вид транспорту одна модель ТЕВ коштує близько 4,5 млн. доларів. З огляду на витрати на інфраструктуру, ремонт і описані складності експлуатації, навісні автобуси-портали TEB навряд чи стануть основним видом громадського транспорту в мегаполісах. Однак ідея оригінальна.

За матеріалами Інтернет Тарас Рейка

Журнал «Залізничне постачання» — Червень 2017 року