Close

19.03.2018

«ЕЛЕКТРОН»: транспорт для людей

«ЕЛЕКТРОН»: транспорт для людей

Процес оновлення транспорту на низькопідлоговий не зупинити

Проблемна ситуація у сфері пасажирських перевезень виникла не вчора і не позавчора, вони накопичувалися роками. З одного боку це стан техніки і проблеми безпеки пасажирів, з другого – екологія: в більшості міст до 90% забруднень повітря припадає саме на транспорт. І тому не дивно, що медіа-простір час від часу заповнюють завзяті дискусії на цю тему.

Ніхто не сперечається, що найбільш ефективним і екологічним є електротранспорт і ніхто
не заперечує, що в урбанізованих містах саме трамвай є ідеальним транспортом з великою
провізною здатністю.

Проте, як завжди, постає проблема вибору: які трамваї обрати? Ще не так давно Україна була
таким собі останнім притулком європейського трамвайного секонд-хенду. Але останнім часом,
коли у бюджетах міст завдяки децентралізації з`явилися фінансові ресурси, запрацювали
програми фінансування з боку міжнародних інституцій муніципалітети можуть собі дозво-
лити купувати нові вагони. І нині вони мають вибір – зарубіжні чи вітчизняні, українських
виробників.

Юрій Бубес

— Поки що нові трамваї обслуговують пасажирів лише у Львові та Києві. На вашу думку, чому інші міста поки що не виявляють такої активності в оновлені своїх вагонних парків? 

— Більшості місцевих муніципалітетів без допомоги держави самостійно вирішувати питання оновлення парків транспорту надзвичайно складно. Проте можливість розвивати електротранспорт нині є в таких містах як Харків, Дніпро, Одеса та інших. Але сподіваємось, що ці та інші міста потраплять у програму Європейського інвестиційного банку, який виділяє
200 млн. євро на закупівлі муніципального транспорту для 20 міст України, в тому числі й трамваїв.

«ЕЛЕКТРОН»: транспорт для людей

— Ви не боїтесь конкуренції з боку іноземних виробників?
— Якщо чесної конкуренції – то не боїмось. Трамвайні вагони «Електрон» не поступаються своїми технічними характеристиками європейським вагонам, і при тому значно дешевші за їх аналоги. Наприклад, при закупівлі Львовом семи повністю низькопідлогових трамваїв за
кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку вартість трамвайних вагонів «Електрон» на тендері була майже вдвічі меншою від ціни іноземного конкурента. І місто зекономило на цій закупівлі понад 200 млн. грн. Але я би хотів особливо підкреслити — такі закупівлі ретельно контролюються європейськими банками на основі міжнародного законодавства. Але на деяких публічних торгах нерідко умови прописують під якогось конкретного виробника, так щоб ніхто інший не зміг взяти участь в тендері…

«ЕЛЕКТРОН»: транспорт для людей

— Проте існує думка, що вимоги на деяких тендерах щодо 100-відсоткової низької підлоги у вагонах є зайвими і що такі трамвайні вагони – не кращий вибір для українських міст. Наскільки вірні ці судження?
— Я чув ці, так би мовити, «аргументи». І про те що колії у нас вкрай зношені, не такі як в Європі, і що низькопідогові трамваї не можна в нас експлуатувати, що вони є небезпечними і ще багато іншого. А ще раніше – що наші «Електрони» взагалі не зможуть рухатись нашими
коліями. Але ж їздять, возять пасажирів. Ну що тут сказати… Коли в 2012 році «Електрон»
розпочинав проектування трамваїв, теж чули поради спочатку братись за частково низькопідлоговий трамвай – це, мовляв, набагато дешевше і простіше. Так, дійсно простіше. Але за вікном вже 21 століття. І в Європі, куди ми так прагнемо, 100-відсоткова низька
підлога у нових трамваях є стандартною, буденною опцією.Чому? Банально – тому що це зручно, комфортно. В салоні підлога повинна бути рівною, без ніяких там сходинок і підвищень – просто заради хоча б елементарної безпеки пасажирів. Хоча це ускладнює життя виробнику. А решта різного роду мудрувань – від лукавого. Ніхто ж чомусь не відмовляється від
«мерса» чи «ауді» через те, що у нас автобанів немає… Тому ми зробили сучасний, свій власний, український трамвай. Це багатоланкові вагони з найзручнішою компоновкою салону не з точки зору виробника, а саме для пасажирів. Колеса невеликого розміру просто поміщаються під сидіння, тож весь простір вагону є низьким, на одному рівні. А зрештою, краще б критики поцікавились у пасажирів, які вагони кращі.
Ми ж робимо транспорт для них, чи не так?

«ЕЛЕКТРОН»: транспорт для людей

Наші трамваї «Електрон» з 2013 року експлуатуються у Львові та з 2015 року у Києві. Так що є в
кого спитати. А завдяки своїй конструкції вони можуть експлуатуватись як на нових, так і на старих, сильно зношених коліях.
Що стосується стану рухомого складу і трамвайних колій в українських містах – так, дійсно вони проблемні. Тому наші трамваї лише одним відрізняються від європейських – вони
адаптовані до складних умов експлуатації. Бо якщо не ставити завдання оновлення вагонного парку, тоді ще не скоро постане й питання заміни колійної мережі. Тобто підходити до проблеми треба комплексно – нова мережа і нові вагони. Як це роблять поки що в столиці та у нашому Львові, де, до речі, вже розглядають аж 15 варіантів продовження існуючих
трамвайних маршрутів. Звісно, з новими коліями. До цього прагнуть міста, так що процес пішов. Не так швидко як хотілось би, та все ж…
Зважаючи на все це, «Електрон» адаптував свої трамваї навіть до далеких від ідеалу існуючих
інфраструктурних умов. Дещо підвищено кліренс, створено додаткові системи безпеки, комп’ютерні системи управління, контролю та діагностики. Серед технічних особливостей трамваїв «Електрон» — сучасні тягові електродвигуни, дубльовані гальмівні системи,
автоматичні системи змащення реборд коліс, автоматичні пристрої-дозатори подавання піску на рейки при пробуксовуванні та гальмуванні, інші вдосконалення та чисто наші «ноу-хау».

«ЕЛЕКТРОН»: транспорт для людей

— В Україні концерн «Електрон» є єдиним виробником трамвайних вагонів зі 100% площі низької підлоги і вас нерідко конкуренти звинувачують в заангажованості у відстоюванні питання низькопідлоговості транспорту.
— Коли питання ставиться аж так… Тоді дозвольте тоді мені спитати: чи часто на вулицях наших міст зустрінеш людей у інвалідних візках? А вони є, як і люди на милицях, з паличками, на протезах. І їх не меншає, а навпаки, все більше. На жаль. Бо війна. А наші вулиці, транспорт та інфраструктура не дають їм можливості нормально пересуватись. А в трамвай «Електрон» не лише зручно входити і виходити, але вільно пересуватись на тому ж інвалідному візку по
всьому салону.
Тому будь-які урбаністичні дискусії та особливо практика мають включати інтереси та потреби всіх людей за загальнолюдськими й загальносвітовими правилами, нормами та стандартами. Міський транспорт повинен бути однаково доступним для всіх людей. Тільки 100% низький рівень підлоги в салоні міського транспортного засобу забезпечує доступність для осіб з інвалідністю до послуг транспорту у повній відповідності до вимог статті 9 Конвенції про
права інвалідів, яку Україна ратифікувала. Отож, якщо підсумувати, відсутність цієї вимоги до транспорту, що закуповується за бюджетні кошти, суперечить сучасним європейським вимогам, особливо до трамвайних вагонів та є прямою дискримінацією осіб з
інвалідністю.
Тому якщо питання ставити таким чином, то ми так, дійсно заангажовані. І це наш принцип і ми від нього не відступимося, хто щоб не говорив. Тому весь наш транспорт з маркою «Електрон» – не лише трамваї, але й тролейбуси, автобуси, електробуси – ми робили і будемо робити зі 100% низької підлоги.

Я впевнений — відмова від старого та небезпечного транспорту відбудеться, нехай навіть не відразу, з часом. І цей процес вже старував. Зрештою, ще нікому не вдалося протистояти прогресу.

Журнал «Залізничне постачання» — Жовтень 2017 року