Close

22.03.2018

Центральний вокзал Берліна Berlin Hauptbahnhof

Центральний вокзал Берліна Berlin Hauptbahnhof

Центральний вокзал Берліна Berlin Hauptbahnhof

Наймолодший, найбільший і сучасний вокзал в Європі. Вокзал відкрили в 2006 році напередодні чемпіонату світу по футболу.

Центральний вокзал побудований в урядовому кварталі Берліна недалеко від будівлі Рейхстагу
там, де колись розташовувався Лертерский вокзал (Lehrter Bahnhof). З Лертерского вокзалу, зведеного в 1871 році, потяги вирушали у бік Ганновера, а пізніше, після закриття Гамбургського вокзалу, – в Гамбург та інші міста північного напряму. Вокзал сильно постраждав під час бомбардувань в 1943 році, проте функціонував ще декілька років після закінчення війни.

Після розділення Берліна вокзал опинився на території НДР, поступово втратив своє значення і в 1959 році був підірваний. Зберігся лише невеликий старовинний вокзал для міських електричок, що примикав до нього.

Центральний вокзал Берліна Berlin Hauptbahnhof

Станція Лертерский вокзал була повністю реконструйована в 1987 році та розібрана в 2002 році, поступившись місцем новому вокзалу. Незважаючи на своє центральне положення, новий вокзал стоїть практично на пустирі, без звичного для більшості європейських вокзалів міського оточення, оскільки раніше тут проходила стіна, що розділяла Берлін, з обох боків якої панували запустіння і занедбаність.

Своєю появою на світ новий Центральний вокзал Берліна зобов’язаний затвердженій в 1992 році транспортній концепції Берліна, що передбачала створення вузлових пересадкових вокзалів для північної, південної і східної частин міста і центрального «перехрестя» усіх залізничних колій на місці Лертерского вокзалу. У конкурсі проектів перемогло бюро зоряного німецького архітектора Майнхарда фон Геркана (Meinhard von Gerkan), що раніше доклав руку до берлінського аеропорту Тегель і московського Шереметьєво.

Монументальна будівля в стилі хай-тек будь-кого змусить на пару хвилин застигнути в подиві. Вокзал вражає масштабами, ясністю концепції та архітектурою, пронизаною повітрям і світлом. Він одночасно функціональний і красивий.

Архітектурний вигляд нового вокзалу підкреслює його розташування на перехресті двох залізничних напрямів – «захід-схід» і «північ-південь». Шляхи «північ-південь» прокладені на глибині 15м – в тунелі, прокладеному під річкою Шпрее. Саме ця вісь підкреслюється ефектним вестибюлем вокзалу і розташованими з боків симетричними будівлями – «скобами». Інтегровані у вокзальний комплекс будівлі, призначені для офісів Deutsche Bahn, як два величезні мости перекинуті через скляний дах, що об’єднує розташовані на рівні 10м над
землею перони залізничного сполучення «схід-захід».

Центральний вокзал Берліна Berlin Hauptbahnhof

Футуристична будівля вокзалу із скла і металу має п’ять рівнів, кожен з яких виконує власне функціональне завдання. Так, два підземні рівні вокзалу – це платформи, куди прибувають потяги ближнього і далекого сполучення напряму «північ-південь», і лінія метро U5 (–2-й поверх), камери схову багажу і підземний паркінг (–1-й поверх). На рівні землі розташовані
входи у вестибюль вокзалу, ресторани і магазини, на 2-му поверсі – також торгові площі та кафе, а на самий верхній прибувають міські електрички і потяги східного і західного напрямів. Рівні з’єднуються 54 ескалаторами і 6 панорамними ліфтами, розташованими в скляних циліндрах. Через вікна південного порталу можна спостерігати величну панораму: Шпрее,
Рейхстаг, відомство федерального канцлера, а трохи далі – висотні будівлі на Потсдамер плац і телевежу на Александер плац.

Berlin Hauptbahnhof

Відмітною особливістю Центрального вокзалу Берліна є те, що за рахунок «вирізаних» на усіх рівнях світлових колодязів природне світло пронизує будівлю наскрізь, досягаючи навіть розташованих глибоко під землею перонів. На головному скляному куполі вокзалу загальною площею 85х125м2 розташовані 780 сонячних модульних батарей, що входять в енергетичну систему вокалу.

Вертикальною домінантою вокзального комплексу, що порушує строгу симетрію його вигляду, є 60-метрова витяжна вежа, що служить для вентиляції розташованих поряд з вокзалом підземного автотунеля і паркінгу. Підземна частина вежі, глибиною приблизно 20 м, виконана з залізобетону, а фасади є сталевим каркасом, вкритим 27 000 скляних пластин.

Усі три фасади вежі прикрашені логотипами Deutsche Bahn. Ефектний скляний конус служить своєрідним маяком вокзалу і в майбутньому, безумовно, стане для усіх жителів і гостей Берліна одним з найпомітніших міських орієнтирів, що легко запам’ятовуються.

У рамках будівництва нового вокзалу для ліній міських електричок було споруджено чотири нові мости. Існуюче залізничне полотно було пересунуте на південь майже на цілий кілометр і «перекладено» на нові мости, що проходять через будівлю вокзалу. Мости мають ефектні 23-метрові опори, виконані у вигляді пучка сталевих колон, що розходяться під кутом 45 градусів. У основі і у вузлі, де стволи розходяться, використано сталеве литво, що краще за все
витримує динамічні навантаження. Ще один міст – завдовжки 570м – був побудований на північному виїзді з вокзалу з метою інтегрувати нові лінії міських електричок по осі «північ-південь» в існуючу залізничну мережу Берліна.

Berlin Hauptbahnhof

Рейки укладені на твердій бетонній основі, внаслідок чого гуркоту потягів, що прибувають, майже не чути – вони створюють тільки легкий фоновий шум за рахунок більшої плавності ходу. Потяги, що важать декілька тонн, викликають меншу кількість вібрацій, ніж зазвичай завдяки системі амортизації на залізничному полотні. Тому будівлі урядового кварталу і площі
Потсдама не стрясаються потягами, які прибувають щохвилини.

Щодня на центральний вокзал Берліна по 14 шляхам прибувають і вирушають близько 1600 потягів, включаючи потяги далекого сполучення «Інтерсіті» та «Інтерсітіекспрес» (останніх трохи більше 200, з яких 150 – швидкісні). У цю ж кількість входять міські електрички S-Bahn (
їх приблизно 600), регіональні електрички і експреси Regionalbahn та Interregionalexpress (більше 300 складів), експрес-електрички RegionalExpress.

Berlin Hauptbahnhof

Впродовж доби центральний вокзал обслуговує більше 300000 пасажирів, надаючи їм найрізноманітніші послуги, що роблять подорож максимально комфортною: автомати для продажу залізничних квитків, безкоштовне підключення до інтернету, магазини і ресторани на площі більше 15000м2, перукарня, аптеки, відділення банків, камери схову, парковка на 900 місць, прокат машин, довідкова, турагенство, пункт продажу квитків на метро і Berlin Welcome Card та багато що інше. Центральний вокзал Берліна є однією з головних пам’яток міста – по його території щодня проводяться годинні екскурсії.

Berlin Hauptbahnhof

Сучасні вокзали не лише відповідають новим функціональним вимогам, об’єднуючи в собі разом з перонами і касовими автоматами кафе, магазини і автостоянки, але стають важливими архітектурними і містобудівними домінантами міст. «Вокзали формують обличчя міста, сприяють його пізнаванню та ідентифікації значно більше, ніж аеропорти, розташовані зазвичай на периферії. Саме вокзал створює відчуття центру», – переконаний фон Геркан, творець Центрального вокзалу Берліна

За матеріалами інтернет
Тарас Рейка

Журнал «Залізничне постачання» — Жовтень 2017 року